قرص بتاهیستین

قرص بتاهیستین ,قرص بتاهیستین 8 برای چیست,قرص بتاهیستین ۸,قرص بتاهیستین برای چیه,قرص بتاهیستین برای درمان چیست,قرص بتاهیستین خارجی,قرص بتاهیستین 8 چیست,قرص بتاهیستین سرگیجه,قرص بتاهیستین در شیردهی,قرص بتاهیستین ۸ چیست,قرص بتاهیستین ۸ برای چیست,قرص بتاهیستین ۸چیست,قرص بتاهیستین 8

قرص بتاهیستین

توضیحاتی در مورد قرص بتاهیستین

بتاهیستین برای درمان بیماری منییر کاربرد دارد. بیماری منییر یک اختلال مرتبط با گوش داخلی می باشد که منجر به بروز حملات سرگیجه همراه با احساس چرخش، کاهش شنوایی و صدای وزوز در گوش می شود. شدت و تعداد دفعات وقوع این حملات می تواند متفاوت باشد و علائم آن ناشی از افزایش مایع در گوش داخلی است. درمان های دارویی می تواند به تسکین و پیشگیری از علائم این حملات کمک کند. بتاهیستین جریان خون در عروق اطراف گوش داخلی را افزایش می‌دهد. این عمل منجر به کاهش مایعات در گوش داخلی می شود و از پیشرفت علائم جلوگیری می نماید.

نکاتی در مورد مصرف قرص بتاهیستین

-در صورت باردار یا شیرده بودن به پزشک خود اطلاع دهید. – در صورتی که سابقه ی زخم معده یا هرگونه زخم گوارشی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. – اگر مبتلا به آسم می باشید لازم است پزشک خود را در جریان قرار دهید. – در صورت وجود توده در غدد فوق کلیوی حتماً به پزشک اطلاع دهید. – لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری گردد. – در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر، پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

روش و طریقه مصرف قرص بتاهیستین

– بتاهیستین را دقیقاً طبق توصیه ی پزشک خود مصرف نمایید. معمولاً جهت کنترل سرگیجه، در ابتدا ١۶ میلی گرم از راه خوراکی سه بار در روز تجویز می گردد و سپس ٢۴تا۴٨میلی گرم درروزتا زمانی که علائم برطرف گردد، ادامه می یابد. – بتاهیستین را همراه با یک وعده ی غذایی سبک میل کنید. – قرص را بصورت کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و سعی کنید دارو را بصورت منظم مصرف نمایید تا از فراموشی مصرف دارو جلوگیری گردد و سریعتر بهبودی حاصل شود. – در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو،نیاز به مصرف آن در زمان یادآوری نیست و نوبت بعدی را طبق برنامه ی گذشته مصرف نمایید و از دوبرابر نمودن مقدار مصرف دارو در نوبت بعدی خودداری نمایید. توصیه ها: – در صورتی که شغل شما رانندگی باشد، درصورت تشخیص علائم بیماری منییر(سرگیجه، وزوز گوش و…)لازم است رانندگی را متوقف نمایید زیرا احساس چرخش و سرگیجه ی ناگهانی می تواند خطرناک باشد و پس از درمان و تحت کنترل قرار گرفتن بیماری، رانندگی مجاز می باشد و مصرف داروی بتاهیستین تاثیری در عملکرد شما در رانندگی نخواهد داشت. – برخی افراد مبتلا به منییر اظهار می کنند که علائم با رعایت نمودن رژیم غذایی کم نمک، فعالیت ورزشی مناسب و روزانه، ترک سیگار وقطع مصرف فرآورده های الکلی وحاوی کافئین بهترکنترل می گردند.لذا با رعایت این موارد ممکن است علائم با سرعت بیشتری بهبود یابد. – در صورتی که بتاهیستین را هرروز مصرف می نمایید ممکن است در ابتدا تنها تعداد یا شدت حملات بیماری در شما کم شود. در این شرایط ممکن است پزشک مصرف این دارو را در یک دوره ی۶تا دوازده ماهه برای شما تجویز نماید تا بررسی شود که بر روی روند بهبودی موثر است یا خیر واگربهبود حاصل شد، ممکن است لازم باشد مصرف دارو را با مقدار کمتر تا مدتی ادامه دهید. – در مدت درمان با این دارو از اقدام جهت بارداری خودداری نمایید. – پیش از خرید هرگونه فرآورده ی دارویی، داروساز خود را در جریان مصرف بتاهیستین قرار دهید تا مطمئن شوید که مصرف همزمان آن فرآورده همراه بتاهیستین بدون ایراد است. بطور مثال اثر بتاهیستین درصورت مصرف همزمان با فرآورده های حاوی آنتی هیستامین (داروهای ضد حساسیت، ضد سرماخوردگی و…)، کاهش می یابد.

عوارض قرص بتاهیستین

– درصورت احساس تهوع یا سوهاضمه، حتماً این دارو را همراه با وعده ی غذایی مصرف نمایید. – در صورت بروز سردرد با داروساز خود مشورت نمایید تا داروی ضددرد مناسب شرایطتان را به شما پیشنهاد دهد. – در صورت دل‌پیچه ی شدید، نفخ یا ناراحتی گوارشی، درصورتی که با مصرف دارو همراه غذا علائم برطرف نگشت، به پزشک خود اطلاع دهید. – در صورت بروز حساسیت پوستی، خارش یا لکه های قرمز پوستی، از یک کرم مرطوب کننده استفاده نمایید و در صورتی که لکه های قرمز ازبین نرفت یا بیشتر شد، به پزشک خود مراجعه نمایید. در سلسله اعصاب مرکزی: سردرد در دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ در پوست: بثورات جلدی

قرص بتاهیستین و سرگیجه

ما مطالعه را با مجموع 1025 شرکت‌کننده در نظر گرفتیم. در 16 مطالعه، شامل 953 شرکت‌کننده به مقایسه تأثیر بتاهیستین با دارونما پرداخته شده بود. خطر سوگیری در مطالعات در حد بالا یا نامعلوم بود. انجام تمام مطالعات با داده‌های قابل تجزیه و تحلیل سه ماه یا کمتر طول کشیده بود. در یک مطالعه که خطر سوگیری در آن بالا بود و 72 بیمار مبتلا به سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم (BPPV) در آن مشارکت داشتند، مصرف بتاهیستین با دارونما مقایسه شد. تمام بیماران تحت مانور particle repositioning قرار گرفته بودند. به طور کلی، ما کیفیت شواهد را در حد پایین ارزیابی کردیم. این مطالعات از نظر نوع شرکت‌کنندگان، تشخیص بیماری آنان، دوز و مدت‌زمان مصرف بتاهیستین، روش‌های مطالعه و شیوه‌ای که هرگونه بهبود در نشانه‌های سرگیجه بر اساس آن اندازه‌گیری می‌شد، به شکل قابل‌توجهی با یکدیگر متفاوت بودند. نتایج اصلی زمانی که همه مطالعات در کنار هم مورد بررسی قرار گرفتند، نسبت بیمارانی که در گروه مصرف‌کننده بتاهیستین کاهش نشانه‌های بیماری را گزارش دادند، نسبت به گروه دارونما، به طور قابل‌توجهی بالاتر بود. با این حال، تنوع قابل‌توجهی که در نتایج حاصل از مطالعات وجود داشت نشان ‌داد که این نتایج باید با احتیاط تجزیه و تحلیل شوند. شانزده درصد در گروه مصرف‌کننده بتاهیستین در برابر 15 درصد در گروه مصرف‌کننده دارونما بروز عوارض جانبی را گزارش دادند که این نسبت، در هر دو گروه مشابه بود. به طور کلی، 16% از بیماران در هر دو گروه از مطالعات انصراف دادند. در خصوص تأثیر بتاهیستین در آزمون‌های عینی مربوط به عملکرد اندام تعادل (balance organ function) گوش درونی اطلاعات کافی وجود نداشت. همچنین هیچ اطلاعاتی درباره تأثیر بتاهیستین بر کیفیت کلی زندگی یا تنزل سطح آن به دست نیامد. کیفیت شواهد ما کیفیت شواهد به‌دست آمده از مطالعات مورد نظر را پایین ارزیابی کردیم؛ بدان معنا که برآورد ما از تأثیرات بتاهیستین ممکن است دقیق نباشد. این شواهد در سپتامبر 2012 به‌روزرسانی شده بودند. نتیجه‌گیری شواهد با کیفیت پایین نشان می‌دهند بیماران مبتلا به سرگیجه با هر علت، ممکن است با مصرف بتاهیستین، شاهد کاهش نشانه‌های سرگیجه باشند. بتاهیستین به طورکلی به خوبی تحمل می‌شود. در تحقیقات آینده درباره مدیریت سرگیجه باید از روش‌‌شناسی دقیق‌تر استفاده شود و پیامدهایی لحاظ شوند که برای بیماران و خانواده‌های آنان اهمیت دارد.

مشخصات قرص بتاهیستین

بتاهیستین (به انگلیسی: Betahistine) طبقه بندی فارماکولوژیک: آنالوگ هیستامین اشکال دارویی: قرص ۸ میلی گرمی و ۱۶ میلی گرمی نام تجارتی: Vertilox – Betaserc – Bestin 

مکانیسم اثر قرص بتاهیستین

مطالعات فارماکولوژیک در حیوانات نشان دهنده بهبود جریان خون در استریا واسکولاریس گوش داخلی از طریق سست شدن اسفنکترهای پیش مویرگی سیستم بسیار کوچک گردش خون در گوش داخلی است. بتاسرک حاوی ماده ای فعال بنام بتاهیستین است که متعلق به گروهی از داروها است که در درمان سرگیجه مورد استفاده قرار می گیرد. سرگیجه بیماری است که شما احساس گیجی و بی اختیاری می کنید یا احساس می کنید که اشیا در اطراف شما در حال حرکت هستند. بتاسرک جریان خون را در مغز بهبود می بخشد، از جمله گردش خون گوش داخلی (گوش داخلی بخش مهمی از سیستم تعادل است) و در نتیجه باعث کاهش سرگیجه می شود. همچنین بتاسرک برای درمان وزوز گوش (زنگ زدن گوش) و بیماری منیر (اختلال گوش درونی) استفاده می شود. این دارو باعث کاهش فراوانی و شدت حملات سرگیجه می شود، اما نمی تواند آن ها را به طور کامل از بین ببرد.

قرص بتاهیستین

بروز سرگیجه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. قرص بتاهیستین (Betahistine) از داروهایی است که به منظور درمان بیماری منییر یا همان سرگیجه‌های شدید که به دلیل افزایش مایع گوش میانی ایجاد می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. خشکی دهان، تار شدن دید، بی‌خوابی، سردرد، خستگی و حالت تهوع برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. • بتاهیستین بر روی توانایی شما در رانندگی اثر نمی گذارد، درحالی که علائم بیماری می تواند چنین اثری داشته باشد. اگر دچار سرگیجه شدید، پیش از رانندگی و کار با ماشین آلات برقی مطمئن شوید که عکس العمل هایتان عادی است. • پیش از انجام هر گونه کار بر روی دهان و دندان، دندانپزشک را از مصرف دارو مطلع سازید. • جهت پیشگیری از وقوع تداخلات دارویی با بتاهیستین، قبل از مصرف هر نوع داروی دیگر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.موارد منع مصرف:حساسیت به دارو یا ترکیبات آن، زخم پپتیک فتوکروموسیتوما موارد احتیاط:در بیماریهای قلبی– عروقی، بیماریهای تنفسی مانند آسم و کمبود G6PD با احتیاط به کار رود. از مصرف همزمان آنتی هیستامین با این دارو خودداری شود. مصرف در کودکان توصیه نمی شود.نحوه مصرف بتاسرک دوز های موجود در بازار: بتاسرک 8 میلی گیرمی بتاسرک 16 میلی گیرمی بتاسرک 24 میلی گیرمی مقدار مصرف معمول این دارو، بتاسرک 8 میلی گرمی بصورت 3 بار در یک روز می باشد. این مقدار میتواند حداکثر تا 48 میلی گرم در روز افزایش یابد تا اثرات مناسب این دارو بدست آید. مصرف این دارو در افراد زیر 18 سال مجاز نیست. برای این که بتاسرک تاثیر خوبی در شما داشته باشد بدون این که آن را بجوید، همه قرص را ببلعید. برای جلوگیری از ناراحتی معده باید بعد از صرف غذا این دارو را مصرف کنید. این دارو میتواند برای دوره های زمانی طولانی تری مورد استفاده قرار گیرد (6 ماه تا 1 سال) اگر سرگیجه دارید باید از رانندگی اجتناب کنید. بعضی از پزشک ها متقعد هستند بعضی از تغییرات در شیوه زندگی (ترک سیگار، تغذیه سالم، فعالیت های جسمانی) بطور قطع می توانند در درمان سرگیجه موثر باشند.

قرص بتاهیستین چیست

قرص بتاهیستین (Betahistine) از داروهایی است که به منظور درمان بیماری منییر یا همان سرگیجه‌های شدید که به دلیل افزایش مایع گوش میانی ایجاد می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با تغییراتی که در خونرسانی گوش میانی ایجاد می‌کند باعث بهبود علائم و درمان بیماری می‌شود. بتاهیستین به صورت قرص‌های ۸ و ۱۶ میلی‌گرمی در دسترس می‌باشد. بهتر است افراد مبتلا به بیماری منییر علاوه بر مصرف دارو با استفاده از یک رژیم غذایی کم نمک و انجام ورزش روزانه به بهبود بیماری خود کمک کنند.

قرص بتاهیستین و بیماری منییر

قرص بتاهیستین برای تسکین علائم بیماری منییر تجویز می شود. در این بیماری مایع گوش میانی زیاد شده و پیام هایی که از اعصاب داخل گوش جهت وضعیت تعادل بدن، به مغز فرستاده می شوند، دچار تداخل شده به طوری که پیام ها بیشتر و یا کمتر فرستاده می شوند. بدین ترتیب شخص دچار مشکلاتی مثل وزوز گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه و… می شود. این علائم ممکن است تا چندین ماه بروز نکنند و یا به صورت دوره ای بروز و چندین ساعت هم طول بکشد تا رفع شود.بیماری منییر یک بیماری گوش داخلی است که با سرگیجه – وزوز و اختلال شنوایی مشخص می شود. مطالعه دو سوکور نشان داد که درمان با بتا هیستین در این بیماری بهتر از آن است که بیماری بدون درمان باقی بماند. ساز و کار این دارو دخالت در بهبود گردش خون بسیار کوچک بستر عروقی (Vasculoris stria) حلزون گوش داخلی می باشد ونیز این دارو اثر مهاری بر نورون های چند سیناپسی نورون های دهلیزی دارد. داروهای دیگر چون بتاهیستین تخصصی است و بهتر است همه آنها را زیر نظر متخصص به کار بندید.

شرایط نگهداری قرص بتاهیستین

قرص بتاهیستین را در جای خنک، خشک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری این دارو ۲۵ درجه سانتی گراد یا همان دمای اتاق می باشد. از مصرف دارویی که تاریخ انقضای آن گذشته، اجتناب کنید.

متوقف کردن قرص بتاهیستین

بدون نظر پزشک مصرٿ دارو را قطع نکنید زیرا نشانه های بیماری ممکن است بروز کنند.

قرص بتاهیستین در شیردهی

دارو در شیر مادر نفوذ می کند، ولی در مقدار طبیعی اثر سوئی بر طفل ندارد از پزشک نظر بخواهید.در صورتی که مزایای این دارو نسبت به خطر های ممکن برای جنین بیشتر باشد میتوان از بتاسرک در دوران بارداری استفاده کرد. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در دوران بارداری موجود نیست. در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید. تابحال مشخص نشده است که این دارو به شیر مادر منتقل می یابد یا نه. هنگام مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد خود خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : قرص بیسموت ♥ قرص ب کمپلکس ♥ قرص بیهوشی ♥ قرص بیزاکودیل قرص باکلوفن