آشنایی با “قرص جوشان” و فواید و موارد مصرف آن

قرص جوشان,قرص جوشان منیزیم,قرص جوشان کلسیم,قرص جوشان Acc,قرص جوشان به انگلیسی,قرص جوشان اسلیت برای چیست,قرص جوشان خلط آور,قرص جوشان چاق کننده است,قرص جوشان پتاسیم,قرص جوشان خارجی,قرص جوشان منیزیم برای چیست,قرص جوشان منیزیم در بارداری,قرص جوشان منیزیم Hansal,قرص جوشان منیزیم ویتافیز,قرص جوشان منیزیم,قرص جوشان منیزیوم,قرص جوشان Magnesium,خواص قرص جوشان منیزیم,عوارض قرص جوشان منیزیم,قرص جوشان کلسیم فورت,قرص جوشان کلسیم دی,قرص جوشان کلسیم در بارداری,قرص جوشان کلسیم فورت مینو,قرص جوشان کلسیم د,قرص جوشان کلسیم دی 3,قرص جوشان کلسیم فورت در بارداری,قرص جوشان کلسیم D3,قرص جوشان کلسیم خارجی,قرص جوشان Acc Long,قرص جوشان Acc چیست,قرص جوشان Aac,خواص قرص جوشان Acc,موارد مصرف قرص جوشان Acc,قرص جوشان Acc لانگ,قرص جوشان Acc برای چیست,فواید قرص جوشان Acc,قرص جوشان Aac Long,قرص جوشان به انگلیسی,قرص جوشان اسلیت چیست,قرص جوشان خلط آور ریه,ایا قرص جوشان چاق کننده است,ایا قرص جوشان مولتی ویتامین چاق کننده است,قرص جوشان پتاسیم,قرص جوشان مولتی ویتامین خارجی,قرص جوشان ویتامین C خارجی,قیمت قرص جوشان خارجی,قرص های جوشان خارجی,قرص جوشان ویتامین سی خارجی

 قرص جوشان , قرص جوشان منیزیم , قرص جوشان کلسیم , قرص جوشان Acc

آشنایی با خواص و مضرات قرص جوشان

بهتر است خواص و ضررات مصرف قرص های جوشان را بدانید و تاثیرات مثبت آنان در بهبود بیماری ها را بدانید. ممکن است فکر کنید که ساخت داروهایی با فرمولاسیون جوشان، ابتکاری است که عمر چندانی ندارد. بر خلاف تصور بسیاری از مردم، ساخت اولین ترکیب های جوشان به بیش از 250 سال پیش برمی گردد.در دهه 30 میلادی و با تغییر تکنولوژی ساخت قرص های جوشان، این فراورده ها جای خودشان را به عنوان یک شکل دارویی عادی بین مردم باز کردند و حتی موفق شدند در رقابت با بعضی اشکال دارویی قدیمی برنده از میدان خارج شوند. استقبال زیاد و مصرف گسترده این فرم دارویی در اروپا و آمریکا نشانه همین موفقیت قرص های جوشان است.در طول سال ها طیف گسترده ای از قرص های جوشان برای داروسازی طراحی شدند. قرص های حاوی آنتی بیوتیک ها، دیگوکسین، متادون، لوودوپا، انواع مسکن ها، انواع مکمل های غذایی، قرص های پاک کننده، لنزهای تماسی و قرص هایی برای استفاده در دندان پزشکی از این دسته هستند.

خواص مصرف قرصهای جوشان در مقایسه با سایر اشکال دارویی به شرح زیر است:

  • قرص جوشان و کاهش احتمال بروز عوارض گوارشی

    یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی داروها و مکمل‌های دارویی، ایجاد عوارض گوارشی است. بهترین مثال برای این موضوع، قرص‌های کلسیم هستند. هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، مقدار اسید معده شان کمتر می‌شود و این موضوع ممکن است سبب شود که کلسیم در معده حل نشده باقی بماند و پس از مدتی دست نخورده از معده بگذرد. این مساله علاوه بر عدم جذب کلسیم، به بروز یبوست در فرد نیز منجر می‌شود. از سویی دیگر، زمانی ‌که کلسیم در معده حل می‌شود، گاز تولید می‌کند، در صورتی که با استفاده از شکل جوشان قرص‌های کلسیم، کلسیم پیش از مصرف، در آب حل می‌شود. بنابراین نه احتمال ایجاد یبوست وجود دارد و نه ایجاد گاز در معده.

  • قرص جوشان , قرص جوشان منیزیم , قرص جوشان کلسیم , قرص جوشان Acc

جلوگیری از تغییر ماهیت دارو در دستگاه گوارش یکی از دغدغه‌های همیشگی داروسازان بوده است. این موضوع ممکن است به دلیل پایین بودن PH معده یا تداخلات دارویی یا غذایی بروز کند.

PH پایین (اسیدی) معده باعث می‌شود مواد فعال دارویی ماهیتشان عوض شود، یا فعالیت خود را از دست بدهند. قرصهای جوشان به واسطه خاصیت بافری که دارند، PH معده را افزایش می‌دهند (باعث می‌شوند محیط معده کمتر اسیدی باشد)، بنابراین از تجزیه و غیرفعال شدن مواد موثره دارویی جلوگیری می کنند. این خصلت بافری (کربوناسیون) قرص های جوشان باعث می‌شود معده به سرعت تخلیه گردد. محتویات معده معمولا در عرض 20 دقیقه به داخل روده ی کوچک می‌ریزند و منجر به جذب حداکثر مواد فعال دارویی می‌شوند.

قرص جوشان , قرص جوشان منیزیم , قرص جوشان کلسیم , قرص جوشان Acc

معمولا ظرفیت یک قرص 500 میلی‌گرم است. به عبارت دیگر یک قرص، 500 میلی‌گرم ماده موثره دارویی را همراه خود دارد.در صورتی که یک قرص جوشان با قطر 5/2 سانتیمتر و وزن 5 گرم به راحتی می‌تواند بیش از 2 گرم مواد موثر دارویی محلول در آب را همراه خود داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که قرصهای جوشان نسبت به قرص‌های معمولی جذب بسیاری از مواد فعال دارویی را تقویت می‌کنند (نظیر کافئین و دی‌سولفیرام) چرا که گاز کربنیک حاصله از واکنش اسید و باز می‌تواند نفوذپذیری مواد فعال دارویی را افزایش دهد. همچنین به حل شدن مواد دارویی که خیلی کم حل می‌شوند ، کمک می‌کند.

قرص جوشان , قرص جوشان منیزیم , قرص جوشان کلسیم , قرص جوشان Acc

از نظر داروسازی، محلول‌های دارویی عموما دارای جذب سریع‌تری در مقایسه با اشکال جامد می‌باشند. بر این اساس می‌توان گفت جذب ماده دارویی موجود در قرصهای جوشان سریع‌تر از قرص‌های معمولی است و افزایش سرعت جذب دارو به معنای تاثیرگذاری سریع تر آن است.

تعداد افرادی‌که قادر به بلع قرص‌ها نیستند، یا اصولا علاقه‌ای به بلع مواد دارویی ندارند، زیاد است. با توجه به این‌که قرصهای جوشان به شکل محلول استفاده می‌شوند، لذا استفاده از آنها آسان‌تر است. این موضوع خصوصا در رابطه با بیماران مسن یا کسانی که از عوارض دهان و دندان رنج می‌برند، شایع‌تر می‌باشد.

قرص جوشان , قرص جوشان منیزیم , قرص جوشان کلسیم , قرص جوشان Acc

بیشتر قرصهای جوشان، طعم بهتری نسبت به مایعات، مخلوط‌ها یا سوسپانسیون‌های دارویی دارند. پوشاندن طعم بد داروها با افزودن طعم‌دهنده‌ها به دست می‌آید. قرصهای جوشان بعد از نگهداری طولانی مدت، طعم مناسب خود را حفظ می‌کنند. ضمن آن‌که به نظر مصرف‌کننده، قرصهای جوشان ظاهر مناسب تری نسبت به قرص‌های معمولی دارند.

قرص جوشان